Derleme: Kıyı’da 2022 Röportajları

2022’de tam 42 müzisyen veya grupla söyleşi gerçekleştirmişiz. Seneyi kapatırken hafızalarımızda bütün bu söyleşilerden nice güzel -ve yer yer komik- anekdot kaldı. Aşağıda bu tatlı ya da özgün anlardan bir demet seçkimizi bulacaksınız. Grubun/sanatçının adının üstüne tıklayarak kaçırdığınız ya da tekrar göz atmak istediğiniz röportajlara ulaşabilirsiniz. Akın Sevgör, Arthur Brown, black midi, Cemiyette Pişiyorum, The Comet is Coming, GoGo Penguin, Kat Frankie, Melvins, Nilipek, Nilüfer Yanya, She Past Away, Vicotüco, Warhaus ve çok daha fazlasının ağzından okumak için aşağıya buyurun.

700 Bliss ile Sevgi Üstüne

“Sevgi tek çözümdür. Sevgiden vazgeçilemez.”

A.A. Williams ile Durmayı Bilmek Üstüne

“Grupla kaydedilen şarkılarda bana göre en büyük zorluklardan biri ne zaman duracağını bilmek. Şarkının üstüne katman koyabilir de koyabilirsin, ama bazen de “Bir saniye. Dur bir. Birkaç bir şey çıkaralım,” diyebilmen gerekir. Fazla olanın ne zaman fazlalığa dönüşeceğini görmelisin.”

Akın Sevgör ile Müzik Okulları Üstüne

“Konservatuvar insanlığın şimdiye dek ürettiği pek çok müzik teorisinden yalnızca birini öğrencilerine öğretiyor. O yıllarda çocuklar ne öğrendiğinin, öğrendiği şeyin doğru mu yanlış mı yeterli mi yetersiz mi, her şey bundan mı ibaret başka fikirler de var mı pek farkında olmuyorlar. Olsalar da okul zaten sistematik olarak böyle eğilimleri bastırıyor. Batı sanatlarını öğrenmek bana batının müziğe bakışını anlamak adına pek çok şey kattı, fakat bugün kendi müziğimi üretirken sorgusuz sualsiz kıstas aldığım bir literatür değil.”

Altesia ile İşlere Yetişmek Üstüne

“Grubun menajeriyim ama aynı zamanda yeni bir albüm çıkardığınızda albümü dergilere, webzinelere, tişörtler için iletişim fabrikalarına, plaklara göndermeniz; şarkıların kayıtlarını halletmeniz, bir sürü yere albüm göndermeniz gerekiyor. Sorun şu ki Altesia dışında tam zamanlı bir işim var! Yani tabii ki seviyorum, ama sorun şu ki, tüm bu diğer meseleler yüzünden bir müzisyen olarak pratik yapamıyorum.”

Always, Then ile Sahne ve Direniş Üstüne

“Sahne çok güzel, yetenekli müzisyenlerle ve harika insanlarla dolu. Pandeminin çalışma koşullarımızı ve takvimimizi nasıl etkilediğine değinmeyeceğim, ancak dünya çapında konser ayarlamak hayli zorlaştı. Küçük bir kültür sanat sahnesine sahip olan bir ülkede bulunmak da işleri kolaylaştırmıyor tabii, ancak karşılaştığımız bu sorunlar sanatsever insanları yakınlaştıran bir direniş de meydana getiriyor.”

Arthur Brown ile Sanatın Çeşitleri Üstüne

“Sanatın farklı çeşitleri var. Bence bazı sanat eserleri fazlasıyla benmerkezci. O tür eserler yok olmaya meyilli. Sevdiğim bir söz var: “Bir objektif sanat vardır, bir de subjektif sanat.” Objektif sanat kültür ve psikolojiden daha derine inen, bir sembol haline dönüşen sanat. Piramitler öyle mesela. Ya da öfkenin resmini çizdiğini düşün. Zihni yeterince açık biri o resme baktığında öfkeyi hissedecektir. Objektif sanat yaratıcı olan sanattır.”

Asperger ile Yeraltı Sahnesinin Güncel Durumu Üstüne

“Müziğe ilgi birkaç sene öncesine göre daha fazla. Müzisyenlerin işi ise birkaç sene öncesine göre daha zor. Hem ekonomik olarak, hem de bir şey yapabileceğimiz alanların sınırlandırılması olarak. Bir açıdan iyiyken diğer açıdan daha kötü.”

Bill Nace ile Şu Günlerde Nasıl Hissettiği Üstüne

“İnan bilmiyorum.”

Black Country, New Road ile Kayıt Süreci Üstüne

“Her şarkı birbiri ardına çıkageldi, bir zincir misali, sanki tek bir şarkı kaydediyormuşuz gibi.”

black midi ile Değer Bilmek Üstüne

“Pandemide müzisyenler olarak her adımımızı daha ince düşünmemiz gerekti. Konsere çıkamıyorduk. Sanırım seni sen yapan şeyleri kaybedince değerini daha iyi anlıyorsun. Yaptığın şeyleri ciddiye alıyorsun.”

Brek ile Mutsuzlar Üstüne

“Mutsuzlar çok güzel dans ediyor, çünkü en çok onların dans etmeye ihtiyacı var.”

Can Temiz ile Solo Üretime Alışmak Üstüne

“Bu projeyi başta hiç solo olarak düşünmemiştim. Şarkı söyleyebileceğimi bile düşünmemiştim. Eşim dostum diyordu söylersin diye aslında. Fakat kendimde o cesareti bulamıyordum. Yakın dostlarımın, eşimin baskısı sayesinde oldu biraz.”

Caroline ile Bir Tarikat Olup Olmadıkları Üstüne

“Tarikata dönüşmediğimizi söylemedik hiç…”

Cemiyette Pişiyorum ile Sahnedeki Konumları Üstüne

“Bir kültürün gelişmesine yardım ettik. Birçok hayata dokunduk.”

The Comet is Coming ile Robotlar, Zihin ve Teknoloji Üstüne

“Robot gibi tınlayan bir enstrümanın şarkı söylemeye çalışıyor olmasını çok dokunaklı buluyorum. İnsanlaşmaya çalışan bir teknoloji aslında, beni çok cezbediyor bu. Ama bence kullandığımız ana teknoloji zihinlerimiz. Üst düzey bir teknoloji o. Birbirimizi dinlemek, doğru anda doğru şeyi çalmaya çalışmak… Spontane bestekarlık dediğimiz şey akıl almaz bir teknoloji.”

Ductape ile Akış Üstüne

“Hiçbir şey planlamadık, tamamen akışına bıraktık ve öyle birkaç şarkı çıktı.”

Earthless ile Konfor Alanı Üstüne

“Konfor alanımızın dışında bir şey yaratmak için farklı bir şey yapmak istemiştik. Yaptık, ama sanırım bu albümü bitirdikten sonra “yapısı belli” şarkıların kısıtlayıcı olduğu ve bu şekilde çalmayı sevmediğimiz sonucuna vardık.”

Frozen Clouds ile Olumsuz Eleştiriler Üstüne

“Beklediğimizden daha az öyle yorumlarla karşılaştık. Genel olarak çok güzel yorumlar aldık ve hiç beklemediğimiz insanlar tarafından beğenildi.”

Gábor Lázár ile Müziği Yapay Zekanın Ellerine Bırakmak Üstüne

“Kendi tasarladığım arayüzlerle çalışırken parçaların yapısı ya da müziği soldan sağa açıkça dizilmiş olmuyor, arayüzümün farklı eylemlerin birbiriyle etkileşimine dair ayarlarında tanımlanıyor bu yapılar. Bu ayarlardan doğabilecek kombinasyonlar, kayıt düğmesine basıp olanlara müdahale etmemden daha fazla ilgimi çekiyor.”

GoGo Penguin ile Türkiye Anıları Üstüne

“Bir seferinde hamama gitmiştik. Daha önce hiç öyle bir deneyimim olmamıştı. Nick’e masaj yapacak arkadaş devasa, kaslı biriydi; bana da zayıf biri düşmüştü. “Tamam, bu arkadaştan bana zarar gelmez,” demiştim. Öyle yanılmışım ki! Geniş cüsseli kişinin elleri daha nazikti, benim arkadaş ise kolumu, bacağımı incitti. Her yerimi kıtırdattı durmadan.”

hatespeech ile Albüm Yayımlamak Üstüne

“Albüm yayımlamak tabii ki herhangi bir müzisyenin en azından fikir olarak istemeyeceği bir şey değildir herhalde. Fakat bizce şarkıları beklettikçe insanın paylaşma isteği azalıyor ve kendi ürettiği üründen uzaklaşıyor. Bu tabii sadece sanatsal yönü. Aynı zamanda albüm dinleme kültürüne biz bile uzaklaşırken böyle bir adım atmak riskli geliyor. Tabii bir de ekonomik yönü var ki asıl o diğer iki gerekçemiz olsa da olmasa da bize bunu biraz imkansız kılıyor.”

Hav Hav! ile Kediler ve Köpekler Üstüne

“Benim dokuz yıldır en yakın arkadaşım Momo isimli bir kedi. Çizgim çok belli yani, ama Momo’nun gönlü olsa bir köpekle birlikte de yaşamak isterdim.”

Hop Allo ile Spontanelik Üstüne

“Hop Allo düzensizlikten, düşüncesizlikten, spontanelikten beslenen bir proje. Kısa bir örnek vermek gerekirse evden çıkmadan her pencereyi ısrarla ve art arda kontrol eden birini düşünün, Hop Allo tam olarak pencereleri bilerek unutan insanı simgeliyor.”

Işık Kural ile Şarkıların Hikâyeleri Üstüne

“(İki istisna dışında) parçaların pek bir somut hikâyeleri yok benim için.”

Jozef van Wissem ile Neler Dinlediği Üstüne

“Cevabım müzik olmayacak. Kadim dinler ve okültizm üstüne kitapları aratmıştım. Müzik yapmıyorken bunlarla uğraşıyorum.”

Kamikaze Palm Tree ile Ne İstedikleri Üstüne

“Bence olabildiğince turneye çıkıp eğlenmek istiyoruz ikimiz de. Şahsen mümkün olduğunca süre bu grubun bir parçası olup bize odaklanmak isterim.”

Kat Frankie ile Nostalji Üstüne

“Sanırım insan biraz yaş aldıkça şöyle bir geçmişe bakıp çocukluğunu yad ediyor. Her şeyin daha basit olduğu zamanları.”

Melvins ile Riff Yazımı Üstüne

“Buzz’ın (Osborne) rifleri öyle doğal biçimde ortaya çıkıyor ki. Kendine has, güçlü kişiliği olan biri. Müziği bambaşka bir biçimde duyuyor. Bazı rifleri öyle karmaşık oluyor ki “Onun ölçüsünü nasıl saydın?” diyorum. “Ne sayması? Saymadım!” diyor.”

Nilipek. ile Oscar Anton’un İştahı Üstüne

“Oscar her şeyi denemek istiyordu. “Baklava! Hadi baklava yiyelim!” Ben de “Şu an baklava yeme, açsın, kan şekerin yükselecek.” dedim. “Sen de ye!” diyor. Baklavadan sonra da midye dolma yedik. Müthiş seçim gerçekten. Fransa’da başka türlü yapıyorlarmış midyeyi. Sonra bunların dolma olduğunu, körili falan olduğunu fark edince hoşuna gitti.”

Nilüfer Yanya ile Duyguların Dışavurumu Üstüne

“Bütün korkularım ve duygularım daima içimde. Ama bir şey onları tetikleyene dek varlıklarından haberdar olmuyorum. Uzun bir süre yüzeye çıkmayabiliyorlar. Onların farkında değilken bir uyuşukluk hakim oluyor bünyene. Sonra bir olay oluyor, hepsi açığa çıkıyor.”

No Age ile Minnettarlık Üstüne

“Bunca yıl sonra hâlâ ilginç, bizi zorlayan albümler yapabiliyor olmamızdan gurur duyuyorum. Herhangi bir kişinin müzikal olarak yaptığım bir şeyi dinlemek istiyor olması bile inanılmaz geliyor. Albümlerimizi satın alan, bizi canlı görmek için konsere gelen herkese çok minnettarım. En başından beri hayallerimi gerçeğe dönüştürmüş oldum. Her gün piyango kazanmış gibi hissediyorum.”

Oldeaf ile Üretim Rutini Üstüne

“Sabah kalkınca da, akşam yatarken de bir şeyler yapıyorum. En kötü bir davul kiti yazıp onu dinliyorum. Alışkanlık haline geldi. Genelde akşam vakitleri kafama daha çok esiyor ama.”

Oog Bogo ile Şekil ve Dönüşüm Üstüne

“(Albümümüz) şarkıdan şarkıya şekil değiştiren bükülebilir bir obje gibi. Değişiyor, ama bir yandan da tutarlılık sahibi. Albüm kapağını yaparken bu hissi bir suratın heykeliyle ifade etmek istedim. Biraz ürkütücü, biraz güzel, ama tamamıyla tanıdık olsun istedim.”

Padme ile Devam Etme Motivasyonları Üstüne

“Bunu yapmasam başka ne yapacağım ki hayatta?”

pembe ile Hepimizin Evi Üstüne

“Hepimiz buradayız ve burada kalacağız. Bizler yaratıcıyız. Hepimizin evini biz yarattık, tüm acı ve mutluluk bize ait ve sonsuza kadar öyle kalacak. Kafamızı kaldırdığımızda veya gözlerimizi kapattığımızda evimiz her daim orada olacak ve içinde yaşamaya devam edeceğiz. Bedenlerimizle veya bedenlerimizden kopuk…”

Plastic Ideas ile Orçun Özdemir’in Verdiği İlham Üstüne

“Orçun benim bu sahnede tanıştığım ilk insan. Beni Zafer’le tanıştıran, dolayısıyla Asperger’in kurulmasına vesile olan insan. Asperger ile inanılmaz deneyimler elde ettim. Kendi bestelerimi yapmam için beni teşvik eden başlıca şey de bu deneyimlerdi sanıyorum.”

Scenes We Have Missed ile İstanbul ve İzmir Sahneleri Üstüne

“İstanbul’da mekanlar ses açısından kesinlikle daha iyi ve daha çeşitli en net farklılık bu diyebiliriz. Bunun yanı sıra farklı olan pek bir şey olduğunu söyleyemeyiz, yüzler değişse de herkesin hisleri aynı. Ne kadar alternatif müzik için mekanlar kapılarını pek açmasa da İzmir dinleyicisi sanatçıları destekliyor ve konserlere geliyor.”

She Past Away ile Goth Müzik Üstüne

“Yaptığım müzik bağlamında goth olarak tanımlanıyor olmakta bir problem görmesem de, yaptığım en gotik aktiviteyi yalnızken The Cure – Faith albümü eşliğinde rüyalara dalmak olarak tanımlayabilirim.”

Umut Çetin ile Otantik Dünyası Üstüne

“Çabasız, doğal ve duru tınlayacak bir müzik hayal ediyordum. Kendimce otantik olduğunu düşündüğüm bir dünya yarattıktan sonra da şarkılarımı başka müziklerle kıyaslamadım.”

The Underground Youth ile The Underground Youth Üstüne

“The Underground Youth yıllar boyu yaptığım her şeyi tutkal gibi bir araya getirdi.”

Vicotüco ile Viral Olmak Üstüne

“Viral olmak bir süreç aslında. İki yıl oldu kurulalı. Aslında çok aktif bir üretim de yapmadık. O süreçte nelerin viral olup nelerin olmadığını görüp bir şeyleri test ediyorsun aslında. Kitlen ne bekliyor, ne daha fazla paylaşım alacak gibi konulara kafan gidiyor bir yerden sonra.”

Warhaus ile 2022 Üstüne

“Ne diyeyim valla, kaosu bol bir seneydi.”