“Ansızın gece iyice soğudu / Aşk tanrısı hazırlandı ayrılmaya / Bir omzunda Alexandra oturuyordu / Gidip geldiler aşkın nöbetleri arasında / (…) Bir numara değil bu, algıların kandırıyor seni / Düzensiz bir rüya aslında, sabah seni çok yoracak / Elveda de, Alexandra gidiyor şimdi / Elveda, Alexandra şimdi kaybolacak”
Leonard Cohen, Alexandra Leaving
“Öğrenmem lazım / Nereye gidiyor Alexandra? / Nereye gitti ya da? / Hislerim değişmeyecek / Anlamama yardımcı olabilirsin / Seni bir kadın gibi sevdiyse / Seni de erkek gibi hissettirdi mi?”
Laura Marling, Alexandra
Leonard Cohen‘in 2001 tarihli Ten New Songs‘unda yer alan bir şarkının sözleri, nasıl olmuş da Laura Marling‘i üstüne bir şarkı yazacağı kadar etkilemiş? “(Cohen) kadınlar hakkında o kadar etkileyici, güzel sözler yazdı ki… İstediği şekilde yaşamış olması, şahsen beni hiçbir şekilde sinirlendirmiyor. Hatta insanların bu şekilde yaşamış olmasını çok cesurca buluyorum.” Marling’in “Alexandra”sının hikayesi işte bu kadar: Deneyimlediği duygular ve düşünceler üstüne kısaca bir iç döküşü, fazlası yok, olması da gerekmiyor. Tıpkı albümün kalanında olduğu gibi. Bazen fazla şahsi, bazen daha genel konular Marling’in kafasını kurcalıyor, o da içinden geçenleri sansürsüz biçimde, büyüleyici güzellikte müziğe döküyor.
Yer yer üstünde oynanan vokal armonileri haricinde folk müziğin kalıplarını pek aşındırmaya çalışmadan anlatılan 36 dakikalık hikayeler geçidinde başka nasıl hikmetler var? “Blow by Blow” Paul McCartney’ye yazılmış, “For You” ise ondan ilham almış iki sevgi mektubu. “Fortune” modern yaşam standartlarında güçsüz bırakılmış bir kadının özgürlüğünü arayışı. “The End of the Affair” ilişkilerin anılar yoluyla nasıl da bir şekilde ezeli olduğuna kafa yoruyor. Seçkiye adını veren şarkı ise kişisel bir kaygıdan toplumsal bir payeye yol alıyor: Günümüzün psikoanaliz araştırmaları ışığında bizden sonraki nesil nereye gidecek? Masumiyetlerine erkenden mi el konulacak? Peki ya biz onların olası değişimlere karşı hazır olmalarını sağlayabilecek miyiz? “Son zamanlarda kızımızın büyüyüşünü düşünüp duruyorum / Nasıl saçmalıklar gider acaba kulağına? / Ayak bastığımız yerler kan içindeyken / Belki şimdi inanırsın dediklerine / Ona söylediklerimi hatırlıyor çünkü / Yatağının başucuna bir kitap bırakmıştım / Hayatta kalanların kimisi okudu o kitabı”. Pandemi ile geleceğe dair kaygılarına hiç beklemediği bir yerden sertçe karşılık alan Marling, bu krize basit ama güzel bir jestle yanıt verdi, ağustosta yayımlanması beklenen albümünü önden sundu: “İnsanları bir şekilde bir araya getirebilecek bir şeyi daha fazla bekletmeyi anlamlı görmüyorum.”
Song Four Our Daughter‘a kısaca bakış atarken içgüdüsel olarak Laura’nın fikir evrenine, gerçek zamanda yaşadıklarını aktarmaya yoğunlaşmayı tercih ettik. Sebebi basit: Marling insanlara sadece seslenmeyen, aynı zamanda onlarla sohbet halinde olan bir albüm yarattı. Her şey ev samimiyetinde, her şey diyalog formunda, ilk başta farkında olmasanız da. Bu şarkılara, ağıtlara, kutsamalara kulak verdikçe Laura’yı bir dostunuz gibi görmeye başlıyorsunuz, karantina mesafeleri kısalıyor. Bu tespitten sonra kendisinin birlik ve umut arayışı daha bir yerli yerine oturuyor gibi. Demek ki Song For Our Daughter başarılı, amacına da ulaşmış bir albüm.