Yakın dönem müzik belleğinin büyük gizemlerinden biri, David Bowie‘ye ait bir albümün kapağıyla ortaya çıktı. Gelin biraz olan bitenin üstünde duralım.
Bowie’nin şöhretini arşa çıkaran 1972 tarihli efsanevi albümü The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars‘ın kapağında en dikkat çeken şeylerden biri şüphesiz tam ortada konumlanmış, üstünde “K. West” yazan bir tabela. K. West, esasında zamanın Londra’sında bir kürkçü dükkanının adıydı. Peki görselde bu kadar merkezi bir konumda olmasının belli bir sebebi var mıydı? Bu konuda en akla yatkın hayran açıklamalarından biri, tabelada gördüğümüz ismin fonetik olarak İngilizce quest (macera, arayış) kelimesini çağrıştırması. Geri kalan hemen hemen bütün izahlar ise doğrudan komplo teorisi, biz bunların en meşhurunu ele alacağız.
Kısaca Ziggy Stardust olarak anılan eser, aynı adlı baş karakterin yolculuğunu anlatan bir konsept albüm. Ziggy Stardust Marslı bir kurtarıcı ve aynı zamanda müzisyendir. İlk şarkı “Five Years”ta insanlığı yok oluştan kurtaracak (ve Ziggy’yi ifade eden) kişinin 5 yıl içinde gezegene uğrayacağından bahsedilir. Bu kehanet gerçekleşmezse insanlığın sonu gelecektir.
Albüm 1972 haziranında yayınlanır ve bundan 5 sene sonra, 8 Haziran 1977’de ünlü rapçi Kanye West dünyaya gelir. Bowie’nin albümde West’in gelişini öngördüğü yönündeki çılgın teoriler de işte bu akıl almaz tesadüften kaynaklanır.
Tarz olarak birbirinden çok farklı olsalar da müziğini durmadan dönüştüren doğası yüzünden Kanye West’in ruhen Bowie’yi andırdığını düşünen insan sayısı azımsanamayacak kadar fazla. Bu nedenle ikili arasındaki bu ince bağlantının nasıl da yıllar geçtikçe köklü bir komplo teorisine dönüştüğünü anlamak zor değil. Zaten hikaye de burada bitmiyor.
Ölümünden 2 gün önce Bowie son stüdyo albümü Blackstar‘ı yayınladı. İçinde çok sayıda şifreli şarkı sözü taşıyan bu başyapıt başlı başına gizemler içeriyor, bunlardan biri de yine dönüp dolaşıp West’e bağlanıyor. 1974’teki bir röportajında Bowie, çoktan vedalaştığı Ziggy Stardust benliğiyle ilgili şunları söylemişti:
“Ziggy sahnede öldüğü an, evrenin sonsuz parçaları onu sindirip kendilerini görünür kılıyor.”
Bowie, Rolling Stone dergisi
Bowie’nin ölüm haberinin ardından taziyelerini ileterek kendini sosyal medyada “görünür kılan” ilk sanatçılardan biri West idi. Dahası albüme adını veren parçanın sözlerinde Bowie, öldüğü gün onun yerine geçen ve “Ben siyah bir yıldızım” (“I’m a blackstar”) diye haykıran birinden bahsediyordu. Siyahi bir pop yıldızı olan West, kimilerine göre bu haykırışı taziye mesajı aracılığıyla yapmıştı.
West’in kendini tanrı gibi görmesine vesile olan devasa egosu, 2013 tarihli Yeezus albümünde yer alan “I Am A God” (“Ben Bir Tanrıyım”) adlı parçasında gözle görülür hal almıştı. “Kurtarıcı” kelimesinin çağrıştırdığı dini okumalar, bu şarkıyla West-Bowie komplo teorisini hepten güçlü kılmıştı.
Bu çılgın ve ziyadesiyle zorlama teorinin gerçek olmasını mümkün görmesek de kültür dediğimiz şey şüphesiz böyle gizemlerle rengine renk katıyor.